Kaik.-Hanm. Spr.-Punak.-Fr. Joz.-Haast 17/21-11 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van grettyeniet - WaarBenJij.nu Kaik.-Hanm. Spr.-Punak.-Fr. Joz.-Haast 17/21-11 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van grettyeniet - WaarBenJij.nu

Kaik.-Hanm. Spr.-Punak.-Fr. Joz.-Haast 17/21-11

Door: Webmaster

23 November 2006 | Nieuw Zeeland, Wellington

Vrijdagochtend hebben we K&H uitgezwaaid. Zij gingen met de trein naar Picton, wij gingen op weg naar Hanmer Springs, een spa-stad.
De weersvoorspellingen waren slecht, dus een middagje in verschillende spa pools leek ons wel wat. Onderweg kregen we de eerste regen...

In Hanmer Springs hebben we op de lelijkste camping tot nu toe gestaan. Alles hutje mutje op elkaar en onze hut stond in het gras met heel veel (modder)plassen eromheen.
De spa viel ook tegen. Het was wel een belevenis, maar een keer is genoeg.
Waar wij een plek verwachtten waar je heerlijk in verschillende badjes kan relaxen, kwamen we terecht in een soort pretpark.
De baden zaten bomvol, overal renden kinderen en 't was een ongelooflijke herrie. Een suptropisch zwemparadijs-idee dus, alleen werkte het weer daar niet goed voor mee.
Binnen een uur hadden wij het ook wel gezien.

De volgende ochtend hebben we de camping zo snel mogelijk verlaten op weg naar de westkust.
Onderweg alleen regen, eigenlijk tot de volgende ochtend.

Nu hadden we wel een mooie camping, maar we stonden weer op het gras. Dat betekende tot je enkels het water in, als je de hut uitging!
's Middags hebben we de Pancake Rocks bekeken, wel leuk maar niet geweldig. Tot overmaat van ramp zijn we toen echt drijfnat geregend terwijl we terugliepen naar de camping.

De volgende dag hebben we de Pancake Rocks nog even bekeken. Het was nl. 's ochtends vloed en dan ziet het er wat indrukwekkender uit.
Daarna zijn we doorgereden naar Frans Josef, het dorp bij de gelijknamige gletsjer. Onderweg weer veel 'one lane bridges', nu deelde je die ene baan zelfs met de treinen. Zonder enige beveiliging of zelfs een goed overzicht. We zouden niet weten wat je moet doen als een trein je tegemoet zou komen...
Het weer werd weer iets beter, minder regen, nog wel bewolkt.
We hebben in Fr. Josef direct geinformeerd naar de heliflights, maar ook dat is afhankelijk van het weer. Zondag had er de hele dag niets gevlogen.

's Nachts schrokken we wakker van een keiharde sirene. Alarm, maar waarvan? We hoorden niemand schreeuwen of rennen en zijn dus maar blijven liggen. Later hoorden we dat het een brandalarm was om de (vrijwillige) brandweerlieden op te roepen om in actie te komen.

Maandag zou een mooie dag worden, maar ook nu was het bewolkt. We hadden een flight geboekt voor 15.00u. Voor die tijd hebben we nog wat wandelingen gedaan, o.a. naar uitzichtpunten over de gletsjer. Mooi, maar wat jammer van die bewolking.
15.00u werd 17.30u. En hoewel het op leek te klaren, bleven de wolken rond de bergen stug op hun plaats.
Vandaag dus geen helivlucht, misschien woensdag 10.00u.

Woensdagochtend leek veelbelovend, dunne bewolking en vanaf 7u hoorden we ook heli's vliegen.
Maar tegen 10u was de bewolking weer toegenomen en werden de vluchten gecanceld., in ieder geval tot de middag.
Daar wilden wij niet meer op wachten, geen heli-vlucht voor ons dus.
We zijn daarna doorgereden naar Lake Matheson. Daar zou je spectaculair uitzicht hebben over de bergen. Helaas, met bewolking werkt dat niet zo. We hebben er wel mooi gewandeld.

Daarna in Fox Glacier nog wel naar het eind van de (andere) gletsjer gelopen. Dit was prachtig, een rivier met gigantishe brokken ijs en veel verschillende kleuren ijs op de gletsjer.

Later doorgereden naar de camping bij Haast Beach. Het weer klaarde flink op (zon!), heerlijk.
Helaas kregen we hier ook voor het eerst echt te maken met de beruchte NZ sandflies: met z'n honderden proberen ze allemaal wat van jouw bloed te pakken te krijgen. Deet helpt gelukkig wel, dus we hebben maar een paar bulten...

• 23 November 2006 - 09:44

Judith:

Ondanks, of misschien wel dankzij, het slechte weer blijven de foto's prachtig.

• 23 November 2006 - 21:33

Lia:

Wat een belevenissen! Wat een prachtige foto's! Wat een vocht en gelukkig is er Deet! hmmmmmmmmzonnnnnnn Genieten!!

• 24 November 2006 - 19:05

Marian:

Hey dames, al veel gelezen van jullie blevenissen. Leuk om jullie zo te volgen, wel om jaloers op te worden.
    Doeidoei!