Rotorua-Taupo-Napier (26-10/29-10) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van grettyeniet - WaarBenJij.nu Rotorua-Taupo-Napier (26-10/29-10) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van grettyeniet - WaarBenJij.nu

Rotorua-Taupo-Napier (26-10/29-10)

Door: Webmaster

31 Oktober 2006 | Nieuw Zeeland, Wellington

Volgens ons was dit de koudste nacht tot nu toe, waarschijnlijk dicht bij het vriespunt.De zon scheen wel toen we wakker werden, maar het duurde tot het eind van de ochtend voordat onze handen en gezicht niet koud meer waren.

Rotorua verlaten om eerst naar 'Buried Village' te gaan. Dorpje dat in 1886 getroffen is door een vulkaanuitbarsting.Daarbij is het 8e wereldwonder, de witte en roze terrassen, verdwenen. Het museum was wel aardig, maar de rest viel tegen.

We twijfelden daarom nog of we wel naar 'Waiotapu Thermal Wonderland' zouden gaan, ook weer een thermisch gebied, ong. 50 km verder. De uitbarsting van de geiser Lady Knox, die om 10.15u elke dag wordt opgewekt met zeepsop, hadden we gemist, maar in Whaka hebben we al hogere geisers gezien zonder zeepsop.
Toch gegaan en het was meer dan de moeite waard! Het stonk nog erger (inderdaad dat weke gevoel in G.'s buik komt van die lucht...), maar we vielen van de ene verbazing in de andere. Gele rotsen, oranje, groen en blauw water en alles stoomt, sist of kookt weer.
En ondertussen scheen de zon ook nog steeds tot het eind van de dag. Heerlijk, en dat zonder regendans, Ingrid!

Op de camping in Taupo overnacht. De volgende dag de omgeving en het stadje bekeken. Gewandeld naar de watervallen van de Waikato rivier. De rivier wordt gebruikt voor 11 electriciteitscentrales (8 watercentrales en koeling voor 2 geotrhermische en een thermische centrale) en levert 15% van de totale stroom voor heel NZ!
De kracht van het water bij de watervallen was ook erg heftig!
Onderweg nog even bij Taupo Bungy gekeken, de eerste plek waar je kon bungyjumpen. Je kunt kiezen tussen net boven de rivier, kopje onder of helemaal de rivier in. Mensen die wij zagen springen, hielden het allemaal droog.
Leuk om te zien, maar zelf bleven we liever staan.

's Nachts begon het weer te regenen en ook de volgende ochtend zag het er slecht uit. Dat was jammer, want het plan was om naar Whakapapa te gaan in het NP Tongariro in de bergen.
Om daar met regen heen te gaan werd in alle reisgidsen afgeraden; we zijn dus maar richting kust gegaan. En dat bleek een goede keuze want 150 km verder op zaten we in de zon en was de temperatuur veel aangenamer. Een tour geboekt om een dag later een kolonie Jan van genten te gaan bekijken: met kar en tractor over het strand.
Daarna het stadje ( Napier) bekeken, wat helemaal in Art-deco was herbouwd na een aardbeving. En lekker op een terrasje gezeten, in t-shirt en in de zon!

De volgende dag hoefden we pas om 14u weg naar het vertrekpunt voor de trip naar Cape Kidnappers.
Heerlijk rustig aan gedaan, uitslapen, boekje lezen etc.
Het weer was redelijk, maar er waren wel wat donkere wolken.
En ja hoor, toen we om 15.15u op de kar stapten, regende het. Gelukkig was dat maar even, maar de fleece en de regenjas hadden we wel allebei nodig!

Het was een grappige tocht met de tractor. Af en toe door de zee, zodat we onze voeten flink moesten optrekken om het droog te houden.
Na zo'n 1,5 uur kwamen we dicht bij de Jan van genten kolonie aan, alleen nog 0,5 uur de berg over.
Duizenden vogels op elkaar gepropt, sommigen waren hun ei al aan het uitbroeden (ze leggen er maar een), anderen waren nog met de paringsdans bezig en een enkeling was nog op zoek.
Het leek 'March of the penguins' wel, alleen onder wat minder extreme omstandigheden. Ook grappig om te zien hoe onhandig ze landden (regelmatig een buiklanding), terwijl ze een spectaculaire loodrechte duik in de zee kunnen uitvoeren om vissen te vangen.

Terug de berg over naar de kar, waaiden we bijna weg. Op een punt moesten we elkaar echt vasthouden om te kunnen blijven staan!

Weer bij de hut (de camper) fish and chips gehaald. Deze waren erg vet en we hebben er de hele nacht nog van kunnen nagenieten...

• 31 Oktober 2006 - 05:52

Arjen:

Volgens mij hebben jullie het naar jullie zin. Bikkels!
    De natuur moet vast erg mooi zijn.
    Als je mazzel hebt kom je Maxima en Willem-Alexander, want die zijn nu 5 dagen in Nieuw-Zeeland.
    Mooie foto's!

• 31 Oktober 2006 - 06:43

Lia:

Heerlijk die verhalen 's morgens vroeg van jullie, brr wel erg koude nacht!! Hadden julie dat verwacht? Lijkt me een prachtig land! Hier in je boek triptiek begonnen! spannend. tjuus lia

• 31 Oktober 2006 - 11:31

Judith:

Nou hier is het weer nu ook niet veel beter. De herfst laat nu echt van zich horen. Het is nat en koud en vroeg weer donker. Dan maar beter in NZ zitten en in de regen genieten van de mooie natuur. Het klinkt allemaal prachtig. Hier is het nieuws dat Sas morgen op mag voor haar zwemdiploma A. Goed he. Ze is er al helmaal zenuwachtig voor. Verder alles zoals vanouds.
    Geniet ze verder !!
    Take care

• 31 Oktober 2006 - 12:04

Ingrid:

Zeg wijffies, dat plannetje voor wat extra fotoruimte, hebben jullie dat nog nodig? Zo ja, wijs me dan even de weg!
    Veel plezier en véél zon!

• 01 November 2006 - 14:34

Han:

Hoi ladies, Geweldig om al jullie prachtige verhalen te lezen! Qua wind en regen zijn we in dit kikkerlandje ook aan de herfst begonnen. We missen alleen de Jan van Genten de bergen. Geniet lekker! Groetjes,
    Han

• 01 November 2006 - 14:56

Esther:

Als ik je verslag zo lees denk ik...wauw geweldig. Ik denk dat het een fantastische ervaring is.
    Have fun!
    Toedels, Esther

• 02 November 2006 - 20:56

Edith:

Ha allebei, wat een zaligheid om jullie verhalen op deze regenachtige herfstavond te lezen. Ook de foto's zijn mooi en voor Adrie hier een feest van herkenning.
    Blijf genieten dan blijven wij lezen!