Surat B.-Dunedin-Oamaru-Mt.Cook-Timaru (2-12/8-12) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van grettyeniet - WaarBenJij.nu Surat B.-Dunedin-Oamaru-Mt.Cook-Timaru (2-12/8-12) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van grettyeniet - WaarBenJij.nu

Surat B.-Dunedin-Oamaru-Mt.Cook-Timaru (2-12/8-12)

Door: Webmaster

10 December 2006 | Nieuw Zeeland, Wellington

Zaterdag (2-12) zijn we naar Dunedin vertrokken; onderweg nog gestopt bij Nugget Point. Helaas geen pinguins gezien, maar dat zal met het ongunstige tijdstip te maken gehad hebben.
De camping in Dunedin was ok (waren wat bang voor Queenstown-taferelen), alleen 4 km buiten het centrum.
We hebben die dag niet veel gedaan, wasje, internet en natuurlijk met K&H uit eten en bijgepraat.
De wildlife tour, die we geboekt hadden, was zondag vanaf 15.30u.
Toen we naar de stad liepen, zagen we allemaal wagens voor een optocht. Dit bleek voor de Christmas Parade te zijn... het was tenslotte al 3 december!
Helaas hebben we de parade zelf niet gezien, kwam net slecht uit met onze tour.
Bij de tour zijn we allereerst naar een albatros-kolonie gegaan. Het was windstil en dan kunnen de albatrossen niet landen op de rotsen. We hebben ze alleen voorbij zien vliegen. Gigantische vogels met een spanwijdte van max. 3.50m!
Daarna zijn we naar een strand gereden waar weer zeeleeuwen waren, maar waar ook de yellow-eyed penguin aan land kwam.
We hebben ze vanuit onze schuilhut inderdaad uit het water zien komen en naar hun nesten zien gaan. Dat duurt erg lang, want ze moeten eerst weer op temperatuur komen. We hebben ook nesten gezien met grijze, pluizige jongen.
Daarna zijn we naar een strand aan de andere kant van de heuvel gegaan, waar allemaal zeehonden zaten. De meesten hadden jonkies, erg schattig!
Uiteindelijk was het bijna 22u voordat we weer in Dunedin waren. Nog even wat gedronken, afscheid genomen van K&H en teruggewandeld naar de camping.

Maandagochtend hebben we nog even snel Dunedin bekeken: het station, het Settlers Museum (ook weer erg leuk) en de steilste straat ter wereld beklommen.
Daarna zijn we doorgereden naar Oamaru.Daar zit nl. een blue penguin kolonie.
's Avonds hebben we eerst nog wat yellow-eyed gezien (en dichterbij dan op de tour!). Later hebben we de blue penguins aan land zien komen, zeker 200!
Helaas mocht je hierbij geen foto's maken. vooral op het laatst, toen de meeste mensen al weg waren en het wat rustiger werd, was het leuk. De penguins kwamen wat dichterbij en de jongen kwamen uit de nesten.
Daarvoor leek het een beetje op een theatervoorstelling (met een podiumopstelling) met pinguins in de hoofdrol. Gelukkig waren die wel gewend aan het publiek en zochten ze snel hun nestkastjes op.
Het was trouwens verschrikkelijk koud...

Dinsdag zou het mooi weer worden en daarom hadden we besloten om naar Mt Cook NP te gaan. Mt. Cook is de hoogste berg op NZ: 3753m.
Onderweg was het af en toe al prachtig, een blauw meer, bergen, wolken en soms een zonnetje.
Bij aankomst op de camping (nog 20 km van Mt. Cook NP af) hebben we direct geinformeerd naar heli-vluchten. Die vertrokken nl. achter de camping.
En wat bleek... we konden direct mee.
15 min. later zaten we met 4 anderen in een helicopter en vlogen we tussen de bergen. We zijn nog geland in de sneeuw en daarna mochten wij zelfs voorin zitten. Dat was helemaal geweldig, G. moest alleen uitkijken dat ze niet met haar hoofd tegen de hendels aankwam.
We hadden een fantastisch uitzicht. We hebben allebei met open monden naar buiten zitten kijken.

De volgende dag was het een stralende dag, vrijwel geen wolkje aan de lucht. De mooiste dag tot nu toe.
We besloten om 2 wandelingen te combineren, eerst naar een uitzichtpunt (makkie) en daarna een klim met ook weer mooie uitzichten. Die klim bleek behoorlijk pittig te zijn, 500m klimmen in een erg korte afstand. Vooral I. had 't erg zwaar. Gelukkig ging naar beneden een stuk beter...
Maar we kregen wel wat ons beloofd was: prachtige uitzichten en bergmargrieten.

Volgens de weersvoorspellingen zou het donderdag in de ochtend regenen. Wij wilden dus wat later op de dag weer gaan wandelen.
helaas, de zon scheen 's ochtends, maar toen wij wilden gaan wandelen, ging het regenen. Het waaide ook erg hard.
Toch gaan wandelen, maar tot de eerste hangbrug. G. is er nog 10m op geweest, maar ging al snel terug. Ze kon zelfs een minuut lang de brug niet loslaten, zonder weg te waaien.
Niet wandelen dus, maar een rustige leesmiddag op de camping.
De wind was op de camping gelukkig een stuk minder. Ook nu hebben we ons weer verbaasd over het weer: het kan hier regenen uit een stralend blauwe lucht en het regent erg vaak, terwijl ook de zon schijnt (zonder regenboog).

Vrijdag was het flink bewolkt en zijn we vertrokken richting Timaru, een stadje aan de kust.

• 10 December 2006 - 13:59

Nel:

Ha die Iet en Gretty,
    Zo lieve dames, volgens mij is het leven goed down under. In ieder geval meer zon en wat een schoonheid aan natuur zien jullie. Is jullie hoofd nog niet vol? De foto's zijn echt schitterend. Vandaag is het hier ook prachtig weer. Het begint eindelijk wat kouder te worden. Het wordt wel tijd, kan het ook stoppen met regenen. He Iet wij gaan elkaar pas op 10 januari voor het eerst treffen. Ik ga namelijkeven op de kat m'n broer passen in Spanje. En ik doe dat samen met poezenfluisteraar Ingrid Hoomoedt. WAt een gekkigheid . Ik zal het je uitgebreid vertellen als we elkaar weer zien. Ik wens jullie nog een hele goede tijd toe en ik ga proberen nog een keer te schrijven voordat jullie terug zijn in Nederland.
    Lieve groet Nel

• 10 December 2006 - 22:04

Lia:

Wat een bijzondere belevenissen weer allemaal. Dat jullie in die heli passen!! Prachtige foto's, genieten zie ik,ga zo door!

• 11 December 2006 - 19:48

Maartje:

Hoi tantes (sorry Iet)!
    Wat hebben jullie al veel gezien en veel mooie foto's gemaakt. Geniet er nog maar van en tot ???
    Groetjes Maartje

• 11 December 2006 - 21:19

Ingrid:

Die foto's!!!!.....maak me gek!